Příběh Norské módy

Jak jsem založil Norskou módu

Norsko je pro mne synonymem kvality a platícího slova a to bych rád zprostředkoval i Vám.

Když jsem v roce 1992, tehdy ještě za vodárenskou společnost, začal obchodovat s norskou firmou, ještě jsem netušil, jak zásadně to ovlivní můj život.

Od patnácti let lezu po skalách a hodně cestuji, byl jsem na několika expedicích a měl jsem za svůj život tu čest potkat mnoho významných osobností českého outdooru – musherku Janu Henychovou, horolezce Máru Holečka, polárníka Vaška Sůru, motorkáře Jardu Šímu…

Do roku 1989 se všechno šilo na míru, protože v tehdejším Československu nebylo nic k dostání. Když jsem byl v roce 1987 na měsíc na expedici na Kavkaze, šil mi kamarád batoh a spacák a bundu mi ušila fabrika v Liberci, které jsem sám musel přinést peří.

Zkrátka jsem věděl, že pokud budu dál obchodovat, tak v outdooru. A ne s každým se dá obchodovat stejně. Platilo to i o kvalitě výrobků, protože jak se později ukázalo, ne vše, co bylo levné, bylo nakonec opravdu levné. Ověřil jsem si, že je lepší prodávat kvalitní věci. Tedy na prvním místě je kvalita, pak teprve cena.

Vše směřovalo k Norsku. Mé rozhodování ovlivnil také fakt, že Norové tráví mnoho času v přírodě a mají k ní pozitivní vztah, přestože místní hory, mořské pobřeží a počasí dokážou dohromady stvořit velice drsné podmínky. A na to jsou Norové připraveni a vybaveni. Navíc, co si s Nory řeknete, to platí.

V roce 2002 se do České republiky z Norska prakticky nic nedováželo. Začínal jsem sobími kožešinami. Pak jsem si vytipoval a začal objíždět norské výrobce textilu a outdoorového vybavení.

Značka po značce

V té době bylo v Norsku jen několik výrobců svetrů. Vybral jsem si značku Dale, která byla sice jednoznačně nejdražší, ale věděl jsem, že jsou skutečnou jedničkou trhu.

Norové sami jsou velice nároční, a pokud jsou tamní firmy dominantní na norském trhu, musí ze své podstaty vyrábět dobré věci.

Pak přibyl Devold, po více než jedno a půl století přední výrobce vlněného oblečení. Málokdo ví, že například pro Devold je Norská móda největší evropský distributor.

Poté jsem získal také Bergans, v Norsku nejrozšířenější outdoorovou značku. Vždyť 70 % její produkce je určená právě Norům. Posledním přírůstkem do portfolia našich norských značek s obrovským potenciálem růstu je Kari Traa.

Všechny značky, které do České republiky Norská móda dováží a prodává, jsou pro mne srdcovou záležitostí a mou základní filozofií je osobní spolupráce.

Mám velmi přátelský vztah s představiteli všech dovážených norských značek. Osobní přístup ovlivňuje také marketing. Na bázi přátelské dohody Norská móda obléká horské chaty a nejen outdoorové osobnosti.

A přesně tohle se mi líbí na Norech. Nemusíte mít na všechno smlouvy, hlavně buďte férový a dívejte se lidem do očí!

 

Jiří Fidrant,
zakladatel a majitel firmy Norská móda.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *