Žluté žáby na cestě do Mongolska. Polem nepolem, lesem nelesem, řekou neřekou …

LuAZy – to jsou legendární vozidla, ve kterých letos vyráží Dan Pribáň se svou partou dobrodruhů na cestu do Mongolska. Rozlučte se se žlutými tráboši a seznamte se s obojživelníkem, kterého jste nejspíš ještě nepotkali, tzv. žlutou žábou. Žába je vozidlem, které rozhodně neposkytuje božský komfort. Důležité je pro tuto výpravu opravdu teplé oblečení. Zde nastupuje na scénu Norská móda. Sponzorujeme výpravu vlněnými teplými svetry od Devoldu, které zvýší tepelný komfort celé výpravy. A teď už si přečtěme důležité informace o celé výpravě. Ptali jsme se Dana.

Jak dlouho by podle plánu měla cesta trvat i s ohledem na absenci topení, střechy, atd.?

Bohužel už jsme měli dávno vyrazit. Odjezd se teď odsouvá, ale tak se děje vždy. Problém je, že když se jede do teplých krajů, je to jedno, jak moc se zdržíme. Tady je blbé, že čím více se zdržujeme, tím do větší zimy jedeme a pak bude krizovka. Prosinec už je tam smrťák! Plán je tedy září – říjen – listopad. A listopad už bude o hubu. 

O hubu možná také bude cesta přes Rusko, přestože se vyhnete problematickým zónám, ale nebudete mít problém s ruskými úřady?

S ruskými úřady je problém vždy. Rusko je symbolem problémů. Paradoxem je, že jsem na Rusko vždy nadával a teď naopak mnohé lidi krotím, že Rusko není zas tak zlý. V Rusku byli vždy šmejdi a nejhorší policajti jsou tím horší, čím více se přibližujete k Moskvě z jakéhokoliv směru. Víza ale Rusko vydává bez problémů, i když pruděj. Když jsme tam byli naposledy, tak nás šikanovali. 

V jakém smyslu vás šikanovali? Kladou moc otázek?

Celé Rusko stojí na tom, že lidé s funkcí šikanují ty, kteří funkci nemají. Policisté tahají z lidí úplatky, vymýšlí si. V současnosti lidé jsou tam zlatí. Naše zkušenost byla super, když nebyli ožralí. Obecně jsou lidé v totalitních zemích vděční za cizince, komunikativní. I když jsme jeli přes Čínu, tak lidé nám pomáhali. My bychom se za současné situace Rusku rádi vyhnuli úplně, ale nejde to. A když už tam jedeme, jako dokumentaristé, budeme mít příležitost ukázat zemi, ukázat současnost a vlastně to by měl dělat každý správný dokumentarista. 

Z jiného soudku: Máte po všech zkušenostech s sebou dostatek ruského nejlepšího platidla - vodky?

Ne, bez toho jsme se vždy obešli a když jsme kupovali LuAZ, tak jsme si užili tolik vodky, že to bylo něco příšerného!

Ptám se, protože spousta našich cestovatelů měla s sebou do Ruska vodku a za takové platidlo se vždy našly náhradní díly, či šikovný opravář. Ale vy jste automechanici, že?

Ne, ani jeden z nás není automechanik. Ale díky tomu, že u nás tyto divné stroje nejezdí, tak jsme teď jedni z mála, kdo LuAZům rozumí nejvíc z republiky a to jim vlastně moc nerozumíme… I náš hlavní automechanik, Vašek, je profesí logistik. Ani Zdeněk – kameraman, není vystudovaný kameraman. Druhý kameraman, Ondra, už je profík. Málokdy je mezi námi člověk, který by byl vystudovaný v oboru, který dělá. 

Máte s sebou určitě právníka, který mluví perfektně Rusky, lékaře, mistra bojového umění …?

Nemáme a nikdy mít nebudeme. My spíš doufáme v náhradní díly, protože je těžké se k nim teď dostat.

Odkud sháníte náhradní díly. Je v Čechách možné je dostat - koupit, vyrobit?

Spousta věcí se vyráběla, ale také kupovala v Rusku a na Ukrajině. Kupovali jsme přes e-shopy, ale teď nefungují. Na Ukrajině se dá vše koupit přes fóra ( něco jako u nás Aukro) a to je složité pro člověka, který se neorientuje. E-shop je lepší, protože vše naházíte do košíku a ruský trh s veterány funguje. V současnosti se snažím na fórech nacházet díly a máme několik Ukrajinců, kteří nám je objednají, nechají si je poslat domů, pak do Čech, takže je to složité. Teď čekáme na tlumiče.

Zní to extrémně složitě.

Velká výhoda je, že v SSSR na všechny díly razily čísílka a podle nich se dají často a dobře najít věci.

Konečně “soudruzi z NDR” něco uměli dokonale! Nebo ne?

Tak jako soudruzi s NDR, co se týče Trabanta, byla úplně jiná liga! Trabant je výrazně kvalitněji vyrobená věc a já jsem vždy o Trabantu říkal, že je sice východo, ale německý! Na druhou stranu na LuAZ je vidět, že nejde o klasickou ruskou humpoláckou, neohrabanou konstrukční školu. Je vidět, že po technické stránce je LuAZ rafinovaný a složitý a je na něm vidět,  že Ukrajina kulturně pařila daleko více do Evropy, než Ruska. Ale bohužel se to sráží se sovětskou kvalitou výroby. A to je blbá kombinace. 

Jak ti vaši obojživelníci vlastně fungují při pohybu na vodě? Jen dočasně vozidlo udrží nad hladinou nebo opravdu pluje?

Každá loď je na vodě dočasně! Co LuAZ bohužel nemá, je pohon ve vodě. Ten neudělali, byť mohli. Funguje tedy na principu otáčení kol. Podle videí na Youtube  plave. My to bohužel vyzkoušené nemáme, protože ani jedno z aut, které jsme koupili, nemělo žádné těsnění a je to boj dát vše dohromady. Je tam strašně moc gumiček a špuntíčků, které zajišťují, aby se auto nepotopilo. Doufáme, že plavat bude!

Počítáte s tím, že se na vodě pohybovat budete?

Jó, tam jsou úseky, které vyžadují buďto auto s velkými koly, které umí přebrodit hlubokou vodu anebo auto, které brody přeplave. 

A vy jste se rozhodli, že budete plavat?

Hlavně s velkými auty už bychom postrádali ten náš styl výprav, jaký jsme dělali a LuAZ jsou stejně velké, jako Tráboši. Jen LuAZ je širší. My bychom nechtěli velké auto. Ptali se nás, jestli bychom nechtěli Land Rover. No nechtěli! LuAZ splňuje vše, co po něm chceme. Jen je extrémně nepohodlný a strašně hlučný, tak uvidíme. 

LuAZ je Land Rover i River Rover v jednom,ne?

No i když ti Land Roveři také nejsou vrcholem spolehlivosti, tak toto je ještě o kategorii někde jinde!

“Kdybychom odjeli později, už bychom se vraceli v období, kdy by šlo o život. “

Vy natáčíte videa, fotky, pak to sestříháte a to, co se vám děje na cestě, vidíme až po návratu. Ale budeme vás moci sledovat i po dobu jízdy?

My po celou dobu informujeme o cestě na sociálních sítích a především textem. Zpracovávat videa na cestě je strašně těžké. Cesta velmi intenzivně žije během cesty samotné. Pak dělám přednášky, jde do kin film, do televize seriál. Je to dlouhodobá věc. Jestli dáme auta dohromady a skutečně se nám podaří odjet, toť otázka.  Musíme odjet do konce července. Kdybychom odjeli později, už bychom se vraceli v období, kdy by šlo o život. To bychom od Norské módy potřebovali polární vybavení. Svetry a oblečení od Devoldu jsou stále “jen” teplé věci, ale my se nehýbeme, takže zima je větší. 

Kde budete na cestě spát?

Jako vždy ve stanech. Jen si musíme vzít lepší spacáky od Norské módy. 

Čím se živíte? Máte své zaměstnání, kterého se musíte vzdát kvůli cestování?

Mě živí přednášky. Stejně to mají další lidé, například náš kameraman. Je to jeho práce. Michal má výhodu, že je student, což je vždycky super. A druhý mechanik, Martin, dal výpověď kvůli tomu, protože mu nechtěli dát neplacené volno. Každý si musí zhodnotit sám, zda to s námi zkusí. 

V jakém plném složení vyrážíte?

Dvě posádky po třech a Marek na tříkolce. Takže nás jede 7.

My vám přejeme šťastnou cestu a aby jste se vyhnuli polárním podmínkám a ideálně nepotřebovali polární vybavení!

Trabanty a jejich cestu na Sever sledujte s Norskou módou na Facebooku a Instagramu:

Měli jsme to potěšení projet se v žábě, která byla před svou žlutou úpravou a zážitek to byl skutečně nevšední. Klimatizace ze všech stran, volnost bez omezení! Přejeme klukům bezpečnou výpravu v co největším pohodlí!

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *