Jaroslav Šíma

1 380 000 km za 33 let

Motocyklový novinář, fotograf, cestovatel a dobrodruh Jaroslav Šíma upsal svůj život cestování v jedné stopě. Krásu cestování na motocyklu, kdy jste mnohem blíže lidem i přírodě, objevil s manželkou Lenkou před 26 lety na první velké cestě tehdejší Jugoslávií.

Od té doby navštívil 70 států čtyř kontinentů a v září 2009 pokořil svůj první milion kilometrů. Cesty a vzpomínky na nejrůznější místa jsou jeho nejcennější zážitky.

 

 

 

 

Rekordy, kuriozity, zajímavosti:

  • prvních 100 000 km za 10 let
  • více než 1 200 000 km za 18 let
  • přes 800 000 v dlouhodobých testech
  • 400 000 km s motocykly Honda
  • přes 370 000 km na značce Jawa
  • 5x mistr ČR ve sportovní mototuristice
  • na padesátce do Fara (s návštěvou Maroka)
  • se stopětadvacítkou na Dakaru 2005
  • 6x společně s Rallye Dakar
  • rekordní cesta Vladivostok a zpět – 25 200 km
  • 385 000 km na řetězech EK
  • roční rekord 72 400 km
  • 19x na motocyklu do Afriky, 11x cesta až do Dakaru

Jakou nejnižší teplotu jsi zažil, kde to bylo a co jsi měl na sobě?

To jsou momenty na které se nedá zapomenout. Vidím to jako teď. Byla polovina prosince 2011 a já si vyrazil do Mariánských Lázní. Bylo kolem deseti stupňů pod nulou, ale na sjezdu do Berouna přes řeku Berounku už teploměr ukazoval -16°C. Mě ale bylo fajn, protože mě mimo vyhřívané rukojeti, hřály dvě vrstvy prádla Devold.

Jak dlouho jsi vybíral značku termoprádla, než jsi “skončil” u Devoldu?

Říkám to všude nahlas. Myslel jsem si, že Moira, kterou jsem nosil před tím, je nade vše. To však jen do té chvíle, než jsem vlastnosti „uměliny“, porovnal s kvalitou přírodního vlákna. Byl to pro mě šok.

Kdybys měl uvést jedinou, největší přednost prádla Devold, která by to byla?

To byl právě ten šok. Po dvou dnech nošení, se z trika Moira, stává hrubé „struhadlo“, zatímco Devold je i po několika dnech mazlivě hebký.

Jaké bylo Tvoje první setkání s oblečením ze Skandinávie?

Za všechno může kamarád, polárník Vašek Sůra. Ten mi o Devoldu nejen řekl, ale také mě k němu doslova přivedl. Jsme přitom naprostými protipóly. On využívá výhod prádla Devold v polárních mrazech, já zase v saharských vedrech.

Který konkrétní kousek oblečení ze své výbavy máš nejraději a proč?

Triko s krátkým rukávem řady Multisport nebo Breeze. Jako spodní je naprosto funkční a lze jej při dobré volbě barvy, nosit úspěšně i jako vrchní a ještě v něm nadělat spoustu parády.

V jaké situaci jsi nejvíce ocenil vlněný Devold?

Jednoznačně na Dakaru 2011 v Jižní Americe, při přejezdech And. Přes den příjemná teplota, jde v noci téměř vždy pod nulu, a to přijde kvalitní spodní oblečení, které hřeje a udržuje tělesnou teplotu, opravdu vhod. V Peru nás dokonce ve výšce 4700 m, zastihla sněhová bouře. To už tak trochu přestává legrace a dobré vybavení je zde nutností.

Nejnáročnější sportovní výkon?

Za ten považuji jednoznačně sólo jízdu do Vladivostoku a zpět. Cesta dlouhá 25 200 km mi trvala 63 dní. Navíc jsem cestou tam, zdolal 2200 km dlouhý opuštěný úsek podél Bajkalsko-amurské železniční magistrály, jako první Čech na motocyklu. Zde jsem zažil víc dobrodružství a nebezpečných okamžiků, než během mých pěti společných jízd s Rallye Dakar, ještě na africkém území.

Chtěl jsi někdy s tímto dobrodružným způsobem cestování seknout?

To tedy nikdy. Jízda v sedle motocyklu je můj život a den, kdy nesedím na motocyklu, jako bych nežil. Navíc mám před sebou jeden velký cíl. Oslavit v sedle jeden a půl miliónu kilometrů a jednou třeba i ty dva milióny… Zatím jsem se teprve lehce přehoupl přes 1200000 km.

 Největší radost?

Ta přichází s každým najetým kilometrem nebo s každou nově navštívenou zemí (zatím je jich jen 70), a také s každým novým setkáním s dobrým člověkem. Ale tou největší radostí, bylo dosažení miliónu kilometrů v říjnu 2009.

Největší krize?

Krize přicházejí, ale naštěstí také odcházejí.

Co Tě na cestování baví nejvíc a co Tě naopak obtěžuje?

Mimo toho úžasného pocitu volnosti, který jízda na motocyklu poskytuje, je to poznávání cizích krajů a objevování lidských příběhů. Ze sedla motocyklu máte totiž k lidem mnohem blíže, než přes okénka svých aut. Obtěžuje mě byrokracie. Začíná to sháněním víz a pokračuje při setkání s každým „důležitým“ úředníkem, který mi vstoupí do cesty. To jsou potom nervy. Člověka to ale časem utuží a je potom schopen překonat mnohem větší překážky.

Máš nějaký sen, který by sis chtěl splnit?

Jé, těch je. Ale jejich splnění je kromě peněz, bohužel podmíněno i časem. Řekl jsem si, že do Kanady nebo třeba Austrálie, vyrazím až se budu moci uvolnit nejméně na tři měsíce. Zatím to dokážu jen na dva. A to je pro mě na poznání těchto zemí, opravdu málo.

Rada pro Tvé následovníky, kteří se chtějí naplno věnovat stejnému koníčku, jako Ty?

Nenechat se odradit „blbejma kecama“ závistivců a vzdávat předem něco, když jsem to ještě ani nezkusil.

5 tvých největších úspěchů:

  • Rekordní cesta do Vladivostoku a zpět
  • 5x mistr republiky ve sportovní mototuristice
  • Bláznivá cesta v sedle malého motocyklu Jawa New Pionýr s objemem motoru pouhých 50 cm3 z Prahy až na jih Portugalska a zpět, navíc s třídenním výletem do severního výběžku Maroka.
  • Dokončení testu 200 000 km s motocyklem Honda Africa Twin XRV 750, bez závažných problémů na motoru.
  • Dvacet samostatných návštěv afrického kontinentu v sedle motocyklu.

Jak hodnotíš vybavení, které používáš?

Devold

Breeze triko: Vynikající pro pobyt v saharských oblastech. Po vypraní suché během pár minut. Jemné tak, že ho člověk ani necítí na těle.

Čepice Devold Sport: Pro mě velmi důležitý kousek šatníku. V mrazech používám čepici pod přilbu, jinak na běžné denní nošení, ale i na spaní ve spacáku, kde nepoužívám kapuci.

Boxerky + kalhoty multisport: Nosím téměř pořád, stalo se mou nezbytnou výbavou. Cením si maximálního pohodlí a funkčnosti.

Expedition triko+spodní kalhoty: Používám na výpravy do chladných krajů, kde nikdy nezklamou. Na dlouhých cestách v severských oblastech, prádlo Devold nesundávám ani na noc. V Devoldu jedu i spím.

Jetboil Flash:

Úžasná záležitost. Horká voda je na dobrodružných cestách přece základ. Díky vařiči Jetboil ji mám připravenou raz dva.

Jarda také pro server motorkari.cz testoval spodní prádlo DEVOLD.

Níže je jeho hodnocení:

Devold Multi-Sport funkční prádlo

Bez řečí musím přiznat, že nalezené informace mě až ohromily. Firma DEVOLD má extrémně dlouhou historii a to víc než 150 let. Prvními zákazníky byli rybáři a dělníci pracující v drsných norských klimatech. Mezi známé uživatele patří účastníci expedic s R. Amundsenem (1911 – 1933). Nebo Liv Arnesen, která toto oblečení použila při úspěšné sólo expedici na jižní pól (1994). Za ČR musím jmenovat alespoň Horskou službu, s kterou zdejší zastoupení spolupracuje.

Ano, technologie se od dob počátků firmy DEVOLD určitě změnila, ale nezměnila se surovina, ze které se všechny výrobky dodnes vyrábí. Tou surovinou je vysoce kvalitní ovčí vlna. Vlny ovšem existují stovky druhů, pro spodní prádlo se nejlépe hodí jemná merino vlna. Jde o velmi jemnou ovčí vlnu, která má až neuvěřitelné a přesto přirozené vlastnosti – příjemná na dotek, dlouho vydrží bez zápachu, výborně prodyšná a hřeje i vlhká, protože dobře absorbuje vlhkost. Člověk už dávno ztratil spoustu své mrazu odolnost z doby kamenné (až na některé chundelatější kolegy) a proto je potřeba přidaných vrstev, aby dobře chladu/horku odolával. Také motorkáři jsou druh, který na sebe bere ještě další „kůži“ a proto potřebují i odlišný tepelný komfort než třeba horolezci.

Vlastní test

Pro účely testu jsem sáhl po řadě Multisport, kde by měl být zaručen vysokorozsahový teplotní komfort. Na motorce můžete zažít -10°C a nebo +40°C nebo i něco jiného. Komplet na celé tělo je dělený na kalhoty a triko s dlouhým rukávem. Volbu jsem nechal na kompetentním zástupci firmy, který poslal provedení v zeleno-žluté kombinaci. S prádlem jsem fungoval celé léto a podzim. Strávil jsem s ním veškerý čas, který jsem trávil na motorkách a čtyřkolkách a kalhoty i triko jsem použil na kolo a pěší turistiku. Chystám se s ním na zimní lyžování a možná i na „sloní“ sraz, pokud to v lednu 2010 vyjde.

Odhaduji, že jsem v něm zatím prožil za 5 měsíců testu více jak 500 hodin a někdy jsem v něm trávil i 10 hodin v kuse. Tak, jak jsem byl ohromený z informací, které jsem čerpal, tak rostlo mé nadšení z tohoto výrobku. Triko i kalhoty jsou velice jemné a příjemné na dotek, až máte pocit další vrstvy, která se automaticky integruje k tělu. Podle mne první velkou výhodou je, že zápach zpoceného těla zde skoro neexistuje. Každý jistě zná ten pocit, kdy si rozepne bundu nebo kalhoty po pětihodinové cestě v úmorném vedru. I když se osobně potím hodně a i sám sobě někdy nevoním, tak po užití prádla Multisport se toto redukovalo alespoň o 80% a jakmile prádlo má možnost jen drobně oschnout je zlepšení oproti „umělohmotné“ konkurenci naprosto drtivé. Navíc jsem bez praní absolvoval i čtyřdenní „výlet“ a v závěru čtvrtého dne jsem nejen já, ale i spolucestující dospěli k závěru, že v podstatě to stále není nutné prát, protože to prostě nezapáchá ani tak, jako má bývalá Moira už po dvou hodinách.

Nikdy jsem také neregistroval, že by po mně tekly čúrky potu a to ani v největších pařácích. Dobré je prý mít také ještě mezi tímto prádlem a bundou alespoň nějaké triko pro pohlcení přebytků potu, ale kromě současných teplot kolem +5°C (kvůli vyšší izolaci) jsem to nepoužíval. Podle mne toto funkční prádlo samo dokáže zredukovat a pojmout velkou část, ne-li vše, co tělo vypotí. Také při jedné říjnové projížďce, kdy jsem se vracel zaskočen s lehce zasněženým hledím po 4 hodinách, jsem si až doma uvědomil, že krom prádla Multi Sport a moto bundy s vložkou nemám jinou vrstvu oblečení. I tak mi bylo příjemně a nejen proto, že jsem musel mít zapnuté vyhřívání rukojetí.

Ve velkém vedru kolem +30°C samozřejmě cítíte, že je vám vedro, ale s prádlem Multi Sport se toto stávalo daleko snesitelnější. Nic se na mě nelepilo, netahalo mě za chlupy. Pocit přilepeného prádla, které je nasáklé potem je hodně snížený. Někdy jsem měl pocit, že je v prádle zabudován větrák, který z mého těla odvádí neuvěřitelně efektivně větší část produkovaného tepla. Opravdu to zní až fantasticky, jenže mě toto jednoznačně přesvědčilo.

Při aktivním pohybu (kolo, turistika, ) jsem používal toto prádlo také, není totiž vůbec problém ho zaintegrovat jako první vrstvu pod triko nebo mikinu a Váš tepelný komfort se jednoznačně zvýší. Prádlo nijak neomezuje v pohybu a díky plochým švům není ani problém sedět déle na tvrdším sedle kola. Samozřejmě kde jsem toto nejvíc ocenil, bylo cestování na delší trasy a pokusné enduro řádění. Tady, kdy je člověk navlečen dlouho dobu v jedněch věcech ocení toto prádlo jako výbornou věc a při námaze v lese na enduro vložkách zas výborné vlastnosti v pohlcení a odvodu potu, kdy se člověk necítí jako v parní sauně a přesto mu je v chladnějších dnech příjemně.

Jedinou slabinou která se může na první pohled zdát je u tohoto prádla cena. Ale po tom, co jsem toto vyzkoušel, jsem odhodlán pořídit druhý komplet pro ženu, která ač s několika „umělohmotnými“ vrstvami v zimě stále drkotá zuby.

Další sortiment

DEVOLD primárně vyrábí funkční prádlo především pro sportovní aktivity, expedice a namáhavou práci, kdy je zapotřebí zachovat tepelný komfort těla, aby podávalo stále co nejlepší výkon. Každému je jasné, že ať je promrzlý a nebo přehřátý, nebude jeho tělo fungovat na 100%. Proto je tu několik řad výrobků z kterých je možné si vybrat.
Novinkou je řada BREEZE, která je jednovrstvá a velice lehká. Již standardní řadou je MULTI SPORT, kde se stále jedná o jednovrstvou tkaninu z merino vlny, které o upravená technologiíi Total Easy Care díky níž toto prádlo můžete prát v běžné pračce a sušit v sušičce. Tenká tkanina je vhodná jak do teplejšího, tak do chladnějšího počasí jako první vrstva. Řada ACTIVE je určena pro outdorové sporty a jde o dvouvrstvou konstrukci tkaniny, kde vnitřní vrstva je z polyesterového vlákna Dupont Thermolite. Řada EXPEDITION jak již název napovídá je vhodná pro extrémní polární expedice a je tvořena dvouvrstvou pleteninou vlny bodově spojené k sobě. Nutno dodat, že prádlo této řady je dobře použitelné i českých neexpedičních podmínkách.

Závěr

Naprosto dokonale zpracované funkční prádlo o kterém se takto dá mluvit. To, co výrobce inzeruje jako přirozené vlastnosti, opravdu funguje a při použití to přesvědčí i „nevěřící Tomáše“. Pro mě osobně je tohle největší překvapení roku 2009. Mezi motorkáři začal Jarda Šíma jezdit v Devoldu mezi prvními už na konci roku 2008. S jakým úspěchem se to setkalo u něj vám nastíní v další kapitole.

Jardův milión km na motoforum.cz – Článek přibižující cestu k dosažení této magické hranice.

Jardův test Devoldu na motorkari.cz – Test spodního prádla Devold v plné zátěži během Jardových cest

Jardův pohled do zákulisí Dakaru na motorkari.cz – Jedna z Jardových reportáží ze slavného závodu.

Jardova cesta do Norska za Devoldem  – Jarda se vydal až do norského Alesundu, do města odkud Devold pochází.

 

Osobní stránky Jardy Šímy www.jarasima.cz

Jméno: Jaroslav Šíma

Co dělám: Vše se točí kolem dvou kol, tedy v mém případě kolem motocyklů.

Nejbližší plánovaná aktivita: Přežít zimu. K tomu mi dopomůže plánovaná celorepubliková “šnůra” besed s promítáním z mých cest.

Mou vášní je: Jak je jistě z mých předchozích odpovědí zřejmé – kilometry strávené za řídítky motocyklů.

Můj oblíbený kousek od značky Devold je (proč?): Nátělník MASH. Je základem pro všechny ostatní vrstvy skvělého prádla DEVOLD.

Mé přednosti: Možná zarputilost s jakou se vrhám do nových projektů?

Mé slabé stránky: Zcela jistě to, že nedokáži vytěžit maximum z předchozích projektů, protože se ihned vrhám do nových, které zcela pohltí mou pozornost.

Životní cíl: Najet 2 000 000 km v jedné stopě. Zatím zbývá ještě předlouhých 630 000 km.

Můj nesplněný sen: Je jich víc a stále doufám, že si je ještě splním.

Mé životní motto: “Den, kdy nesedím na motocyklu, jako bych nežil.”

Zkušená rada na závěr: Nejsem tak zkušený, abych mohl rozdávat rady, ale jedno vím zcela určitě. Kvalitu ničím nenahradíš!