Batoh Bergans s tlumičem II

2.díl testu nosného systému Spine od Bergans

Norskou “páteř” jsme analyzovali s pomocí nejmodernější měřící techniky.
Jak funguje Spine, spirálový rám severských batohů?

Péro na zádech

Naše úvaha zněla následovně: “Při každém kroku s těžkým batohem vznikají rázové vlny. Základem Spine je spirálový rám z pružinové oceli. Jak dalece se bude chovat jako ‘péro’, které bude rázové vlny tlumit?”

Pro případné snížení únavy je tohle klíčové. Pro srovnání si představte, že si na záda hodíte pytel brambor a budete s ním několik hodin opakovaně poskakovat. Přesně to se děje při treku “natěžko” – vaše svaly a klouby jsou vystaveny dlouhé sérii nárazů těžkého nákladu. Nutně se vyčerpají, začnou bolet a přichází únava. Pokud ovšem nebude nárazy zmírňovat tlumící systém batohu. Jak by to mělo fungovat ukazuje graf č. 1, načrtnutý Alešem Tvrzníkem z Casri.

 

Jak měření probíhalo?

Do bot jsem si strčil speciální vložky, na kterých je celkem 198 bodů, měřících vertikální tlak.
Bylo jich 99 na každé noze, viz obrázek zde:

Na opasek jsem dostal bezdrátový přenašeč signálu z vložek. Na záda jsem si hodil batoh Bergans Glittertind s nosným systémem Spine, ve kterém byla dvacetikilová zátěž (což je průměrná váha, se kterou reálně chodím po horách). Pak jsem kráčel po běžícím pásu, a to vždy minutu třikrát při stále se zvyšující rychlostí (4, 6 a 8 km/h).

Čím rychlejší chůze, tím větší silou došlapujete na zem a tím více je tělo namáháno. Smyslem pokusu tedy bylo tvořit stále silnější rázové vlny zátěže v batohu na moje tělo a zároveň měřit, jak dalece je nosný systém Spine dokáže tlumit. Proč jsem s batohem při každé rychlosti chodil minutu? Každý náš krok je trochu jiný podle toho, jak se nám právě podaří došlápnout a odrazit se. Potřebovali jsme proto zaznamenat síly působící při několika stovkách mých jednotlivých kroků.

Počítač je pak zprůměroval a vytvořil graf průběhu síly v čase při mém nejtypičtějším kroku. Ten graf si ukážeme v závěrečném díle článku.

Batohy Glittertind jsou vybavené pevnou délkou nosného zádového systému, nabídku naleznete ZDE.

Batohy Trollhetta mají inovovaný zádový systém s nastavitelnou délkou zad, nabídku naleznete ZDE.

 

První díl článku si můžete přečíst ZDE.

Text Ivan Brezina, foto autor, Aleš Tvrzník a archiv

Příště: Co jsme měřením zjistili?

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *